مقدمه
الحمد لله رب العالمین، و الصلاة و السلام علی أشرف المرسلین، نبینا محمد و علی آله و صحبه أجمعین.
شاید بعضیها نوشتن کتابی در مورد مسجد الاقصی و جایگاه آن در شریعت اسلامی، و اهمیت آن در دل مسلمانان را نادرست و بی ارزش تلقی کنند، زیرا این مسئله را از مسائل قطعی و ثابت شدهای می دانند که جای هیچ گونه بحث و مجادلهای نیست. و نیازی به توضیح و بیان ندارد؛ چرا که جایگاه و برتری آن با نص قرآن و حدیث پیامبرع و اجماع امت ثابت شده است؛ اما ما یقین داریم کسی که این رساله را مطالعه کند حقایقی برایش روشن می شود که پس از آگاهی از آنها و اطلاع پیدا کردن در مورد نیرنگ و فریبکاریهای عدهای از مردم که ادعای یاری و نصرت مسجد الاقصی؛ سرزمین اسراء و معراج را دارند. و همچنین از دغل کاری و حقه بازیهای مردمانی که به ظاهر پرچم دفاع از مردم مستضعف فلسطین و مقدسات آنها را برافراشتهاند پی ببرد عذر مرا هم خواهد پذیرفت.
به همین جهت دفاع از جایگاه و ارزش مسجد الاقصی، و آگاهی بخشی در مورد کتابها و مراجع مورد اعتماد، و ثقه شیعهها-که کم هم نیستند- لازم وضروری است!! آگاهی دادن در مورد چیزهایی که شیعهها راجع به مسجد الاقصی که در فلسطین واقع شده است با دستان خود نوشته اند؛ مبنی بر اینکه آن مسجد هیچ گونه ارزش وجایگاهی ندارد بلکه مسجدی که دارای این جایگاه و ارزش است در آسمان قراردارد!! و بیشتر مردم دچار خیال بافی شدهاند که مسجد الاقصی را همان مسجد قدس می دانند!!
ما تلاش نمودهایم که این پندارهای بی پایه و بی اعتبار را جواب دهیم و از زشتی و پلیدی آنها پرده برداریم، تا با سخن و قلم در کشف حقایق و برطرف نمودن پردههای سیاه و تاریک سهمی داشته باشیم، و از دسیسهها و نیرنگهایی که افترا گویان و دروغ پردازان در صدد نوشتن و ثبت آنها در کتابهایشان هستند، مردم را مطلع نماییم.
و همچنین در خلال بحث و بررسیهای خود ثابت نمودهایم که هرکس- از یهود و مستشرقین- که در صدد ایجاد شک و گمان در مورد جایگاه مسجد الاقصی بوده است، این گمان و پندارها ی بی ارزش را از مراجع و کتابهای شیعه برکشیده و آنها را شمشیری تیز و برنده در راستای ثوابت و عقیده امت ما قرار داده است تا از ارزش و جایگاه مسجد الاقصی در دلهای مابکاهد.
میخواهم اشاره کنم که هدف ما از نوشتن این رساله همبستگی و هم صدایی مسلمانان و وحدت کلمه امت اسلامی و اتفاق بر مقدسات خود و همچنین دوستی کسانی که خداوند فتح و پیروزی را بر دستهای آنها قرار داده است می باشد. و از سوی دیگر جلوگیری از یورش لشکر پروفیسورهای یهود و مستشرقینی است که ماده کشنده و ویرانگر شک و شبهه را در کتابهای شیعه یافته و آنرا وسیلهای برای اهانت و بی ارزش جلوه دادن جایگاه مسجد الاقصی نزد مسلمانان قرار داده اند. پس بسیار ضروری است که در مورد این روایات شک آمیز و دروغین شیعهها که در مورد ارزش و جایگاه مسجد الاقصی وارد شدهاند تحقیق و بررسی به عمل آوریم و در راستای اثبات فضیلت و برتری بیت المقدس با دلایل و برهانهای دندان شکن گام برداریم.
والحمدلله رب العالمین
طارق احمد حجازی
---------------------------------------------------------------------------------
افترایی در یک کتاب!!
(مسجد الاقصی کجا است؟ ) نام و آدرس کتابی است که علامه شیعه «جعفر مرتضی عاملی» آن را نگاشته است و در آن چنین آمده است: ((واقعیتهایی در خصوص مسجد الاقصی برای ما روشن گردیده که به طور قطع بیان می دارند که مسجد الاقصی در فلسطین واقع نمی باشد))
و اقوال و روایات زیادی را از مراجع و کتابهای سیره و تفاسیرگوناگون معتبر نزد شیعهها را بیان می دارد که دال بر صحت تأویل او برای حادثه اسراء، و اینکه مسجد الاقصی مسجدی در آسمان می باشد!!!.
چنانکه تصریح می دارد که مسجد الاقصی مسجدی است در آسمان بر خلاف اعتقاد عموم مسلمانان که می گویند مسجد الاقصی همان قدس است!!
و (عاملی) در کتابش به نام ((الصحیح من سیرة النبی الاعظم))[1] می گوید) )هنگامی که عمر وارد بیت المقدس شد مسجدی درآنجا وجود نداشت چه رسد به اینکه نامش را اقصی بنهند))[2] ((و مسجد الاقصایی که اسراء (شب روی) به سوی آن واقع شد، و خداوند دور و بر آن را پر برکت و گرامی داشته است، مسجدی است در آسمان))[3] [4]
و هنگامی که آراء و نظرات را در مورد تباه کاریهای یهود که دو بار در سورة اسراء ذکر شده بیان می دارد، سخن آنهایی که مسجد الاقصی را همان مسجد قدس می دانند را این گونه توصیف می کند: این سخنان، فرضیات و احتمالات غیر واقعی هستند. و به دنبال آن می گوید: میگوییم همه اینها پندارهایی هستند درخیال آنهایی که مسجد الاقصی را همان مسجد واقع در فلسطین می دانند و بدان استدلال می کنند[5]
و یکی دیگر از دلایلی که بدان استدلال می نماید مبنی بر اینکه مسجد الاقصی در آسمان می باشد!! روایتی است که در کتاب بحار الانوار((مجلسی))[6] آمده است:
((عن ابی عبد اللهu قال: سألته عن المساجد التی لها الفضل فقال: المسجد الحرام، و مسجد الرسول r، قلت: و المسجد الاقصی جعلت فداک؟ فقال: ذاک فی السماء، الیه اسری برسول اللهr فقلت: انّ الناس یقولون إنّه بیت المقدس؟ فقال: مسجد الکوفة أفضل منه))!!
از ابی عبدالله روایت شده که می گوید: از پیامبرخداr سوال نمودم در مورد مسجدهایی که دارای فضیلت و برتری هستند، فرمود: مسجد الحرام، و مسجد پیامبرr گفتم مسجد الاقصی چه فدایت شوم؟ فرمود آن در آسمان است و پیامبرr به سوی آن اسراء نمود، گفتم: مردم می گویند که آن مسجد، همان مسجدی است که در بیت المقدس واقع است؟ فرمود: مسجد کوفه از آن برتر است.
در این جا این سؤال مطرح است که آیا آنچه که عاملی می گوید از نظرشیعه ها جزو بدعتها وسخنان بی پایه محسوب می شودیا اینکه عقیده ای استوار ودیدگاه آنها است؟
برای جواب این سؤال به تفاسیرآنها مراجعه می کنیم تا ببینیم که مسجد الاقصی دارای چه جایگاهی است؟ !
جایگاه مسجد الاقصی در تفاسیر شیعه
1-تفسیر صافی
در تفسیر صافی تألیف((فیض کاشانی)) درتفسیرآیه:
الإسراء: 1
تسبيح و تقديس خدائي را سزا است كه بنده خود ( محمّد پسر عبدالّله) را در شبي از مسجدالحرام ( مكّه) به مسجدالاقصي ( بيتالمقدّس) برد، آنجا كه دَور و بر آن را پربركت ( از اقوات مادي و معنوي) ساختهايم. تا ( در اين كوچ يك شبه زميني و آسماني) برخي از نشانههاي ( عظمت و قدرت خداوندي) خود را بدو بنمايانيم ( و با نشان دادن فراخي گستره جهان و بخشي از شگفتيهاي آن، او را از بند دردها و رنجهاي زمينيان برهانيم و با دل و جرأت بيشتر به ميدان مبارزه حق و باطل روانه گردانيم). بيگمان خداوند بس شنوا و بينا است. ( نه سخني از او پنهان و نه كاري از او نهان ميماند).
چنین آمده است: (یعنی به سوی مُلك عظيم مسجد الاقصایی که در آسمان واقع شده است، چنانکه دراخبار وروایات آشکارمی شود))[7]
وبه دنبال سخن فوق این روایت را می آورد:
(روی القمّی عن الباقر u أنّه کان جالساًفی المسجد الحرام فنظر الی السماءمرةً و الی الکعبة مرةً ثم قال: ﭽ ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭼ
و کرر ذالک ثلاث مرات ثم التفت الی إسماعیل الجُعفی فقال: ایّ شیء یقول اهل العراق فی هذه الآیة یا عراقی؟ قال: یقولون: اسری به من المسجد الحرام الی بیت المقدس؛ فقال: لیس کما یقولون، و لکنّه اسری به من هذه الی هذه، و اشار بیده الی السماء، و قال بینهما حرم))[8]
قمی از امام باقرuروایت می کند که او در مسجد الحرام نشسته بود، نگاهی به آسمان وسپس به کعبه نمود و اين آيه را تلاوت نمود:
ﭽﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭼ
این کار را سه بار تکرار نمود و سپس رو به اسماعیل جُعفی كرد وگفت: ای عراقی! اهل عراق در مورد این آیه چه می گویند؟ گفت: می گویند: پیامبرr در حادثه اسراء از مسجد الحرام به بیت المقدس برده شد، گفت: نه، چنین نیست که آنها می گویند بلکه از اینجا به آنجا برده شد و با دستهایش به آسمان اشاره نمود و گفت: مابین آنها حرم است.
2- تفسیر نور الثقلین
(حویزی) [9] در تفسیر نورالثقلین، تفسیرسوره اسراء را با ذکر روایات گذشته و تأکید برآنها، این چنین آغاز می کند.
: از سالم حناط از مردی از ابی عبداللهu روایت می کند که گفت: در مورد مسجدهایي که دارای فضیلت هستند از او سؤال نمودم در جواب گفت: مسجد الحرام، و مسجد پیامبرr. گفتم: مسجد الاقصی چه جانم فدایت؟ گفت: آن در آسمان است و
ادامه دارد
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[1] برای تألیف این کتاب نه اینکه این تأویلات باطل و تردید آمیز در مورد جایگاه مسجد الاقصی و اینکه آن مسجد در آسمان است را از او قبول نکردند بلکه از طرف ایران جائزه ویژه را دریافت نمود، و از طرف ((احمدی نژاد)) رئیس جمهور ایران تکریم وتجلیل هم شد.
[2] الصحیح من سیرة النبیی الاعظم(3/137)چاپ پنجم سال 1427 هـ-2006 م مرکز پژوهشهای اسلامی.
[3] الصحیح من سیرة النبیی الاعظم(3/106)
[4] الصحیح من سیرة النبیی الاعظم(3/128، 129)
[5] الصحیح من سیرة النبیی الاعظم(3/139)
[6] بحار الانوار (22/90)
[7] تفسیر صافی تألیف فیض کاشانی (3/166)مؤسسه چاپ ونشراعلمی.
[8] منبع سابق(3/166).
9 او عبدعلی بن جمعة العروسی حویزی، متوفای سال1112هـ.می باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر